.

.

.

Tuesday, February 26, 2013

virkad mössa (med färgmix-beskrivning)




 I oktober började jag virka en mössa av restgarn som följde med flyttlasset hit till Stockholm.
Det blev en praktisk tubmössa med korvar i nacken. Jag virkade ihop aktuella varv med tidigare varv och fick på så sätt veck (eller korvar) i nacken. 









En inte alltför representativ bild av det färdiga, ofästade resultatet. Men för ovanlighetens skull har jag använt denna mössa massor. Blir sällan så nöjd med mina alster att jag faktiskt använder dem, men detta var ett välkommet undantag.



Jag låter lite pretentiös när jag utropar att jag har en "färgmix-beskrivning", men det var ett roligt sätt att blanda garn och jag vill gärna dela den glädjen!

 Jag använde sju färger och virkade hela tiden med två trådar. För att få till färgmixen gjorde jag som följande:

Virka två första varven med färg1 och färg2.

Byt ut färg1 mot färg3, virka två varv.

Byt ut färg2 mot färg4, virka två varv.

Byt ut färg3 mot färg 5, virka två varv.

Byt ut färg4 mot färg6, virka två varv.

Byt ut färg5 mot färg7, virka två varv.

Byt ut färg6 mot färg1, virka två varv.

Byt ut färg7 mot färg2, virka två varv.

Och så fortsätter du tills du får önskad längd på det du virkar, mössa, halsduk, sockskaft, vantar, datorfodral eller annat.


Önskar er allt gott för denna tisdag!



No comments: