.

.

.

Thursday, January 10, 2008

My Christmas in pictures

Lots of food was eaten, and we do like eating good food in this family:)

This is a new favourite as Christmas dinner dessert; ginger bread parfait!

I made my own sweets for Christmas. This paper used to contain a piece of ice choclate with orange before it was eaten by my husband (who is reflected in the plate).

Me in a blurry picture wearing a Christmas gift from my sister; a lovely and comfortable dress with a pattern of cassette tapes.

Ginger bread cookies. Decorated and good to eat!

Even a few more exotic versions appeared in our ginger bread basket! We also had crocodiles!

This is one of my absolute favorite thrift finds before Christmas. An Aarikka candle holder. I had seen a much bigger one in a picture in a magazine and thought "when I get rich I'll get one of those":) it was over 100 €... Then a few days after, strolling in a local thrift shop I found this, a much smaller version of the one I saw in the magazine, but a real Aarikka never the less! It was only 1,20€, and when I was about to pay I was told that every Christmas product was 50% off! Happy me! I did not dare to tell the lady behind the counter that it was a real Aarikka until I had paid, in case she would have realized the value of the treasure and charged me more.

S

4 comments:

Anonymous said...

hej hej!

det är så fint här på din blogg. ser ut som ni har haft det bra i jul. det ska bli kul när ni kommer hit!
jättesnygga pepparkakor! kram.

Anonymous said...

Jag känner igen formen på pepparkakorna (bortsett från de vilda djuren har vi nog samma pepparkaksformar), men dina är så mycket snyggare dekorerade...

Historien om Aarikka-ljusstaken påminner mig om när jag i en märklig liten butik hittade en ljuvlig kopp från Arabia och stod och höll andan när jag skulle betala den - men de ville bara ha en ynka euro för den. Jag är ingen arabiasamlare (har inte råd, och dessutom tycker jag att det har gått hysteri i det hela), men den där koppen var faktiskt underbart fin - raka kanter, stiliserade jordgubbar på vit botten. Lärde mig sedan att det är en syltkopp och att locket saknas, fast jag brukar ha den som sockerskål.

Ja, och i somras fyndade jag ett stort tyg (typ bordduk eller ensam gardin) i jättefint skick för typ en euro. När jag kom hem med det började jag undersöka det närmare, sprättade upp en fåll för att få fram stadkanten och det visade sig vara ett Marimekkotyg designat av Maija Isola 1963. Enda nackdelen är att jag inte har vågat göra verklighet av ursprungsplanen som var att sätta saxen i tyget och förvandla det till en kjol...

ingridviola said...

Oj, vilka fina julbilder! Och jag avundas din ljusstake :)
Ja, jag blev helt paff då jag fick veta att brodern får rabatt på ivana helsinki kläder och berättar inte sånt förrän nu! :)Tack för besöket och välkommen åter. Vi ses/ annina*

Linnestinalund said...

Hoppas allt går bra med magen, och skall vi tala inspiration så är det minsann tur att du bloggar!