.

.

.

Wednesday, March 7, 2007

Urgammal teknik och trendiga symboler

Skoj att kombinera dessa två: stickning och döskallar :)
Min lillebror P önskade sig sockor till julklapp och det är alltid kul att "customize". En tonåring som lyssnar på heavy ska väl ha döskallar.
Hälen är förstärkt, en teknik som är både rolig att sticka och som tjänar sitt syfte!
(Stickat från rätsidan:
sticka första maskan, lyft andra rät, sticka nästa, lyft nästa, osv tills varvets slut.
Vänd arbetet och sticka varvet avigt.
Vänd och sticka räta varvet så som första, dvs sticka rät, lyft rät, sticka rät, osv.)

Jag diggar stickning! Tänk att nån kommit på sånt!
Jag har varit rädd att stickkonsten skulle dö ut för att man inte stickar mera på samma sätt som förr, men så stod det i en stick-bok följande:
"Förr stickade man för att man måste, idag stickar man för att man får. Därför kommer stickningen att överleva." Intressant!

Finemang Tage!
S

2 comments:

Anonymous said...

Vilka häftiga sockar! Har du designat mönstret själv?

Jag tror inte heller på stickningens undergång, tvärtom lär stickandet ha blivit trendigt. Däremot tror jag att man eventuellt lär sig sticka senare nuförtiden. äldre generationers kvinnor lärde sig sticka redan i barndomen. Jag fick förvisso också lära mig sticka som barn, men jag var egentligen aldrig intresserad, och gjorde därmed inte heller så stora framsteg. Lärde mig på nytt för några år sedan, av pur inspiration. Fast sockar kan jag fortfarande inte sticka, jag brukar hålla mig till vantar. Tummar känns lättare än hälar. :)

Anonymous said...

Wow. Jag ska informera frugan om mönstret. Kanske inte döskallar men keltiska kors skulle inte vara helt fel. Men sockorna på bilden påminner om en psalm "Jag går mot döden vara jag går..." Psalm 239